vyučuje naše škola zatím jako jedna z mála ve Zlínském kraji
se žáci naučí číst v krátké době a zábavnější formou
si chválí učitelé, rodiče a hlavně děti
se děti učí číst s porozuměním
Výhody této metody:
Lépe vychází z přirozených myšlenkových postupů samotných dětí. Mnoho z nich už před první třídou dokáží číst i věty, jiné děti pouze některá slova nebo jen písmena. Málokdo jim vysvětloval, že například m a á je slabika má. Spíše se dítě zeptalo, co je to za písmeno. K písmenku přidalo další a další, přehláskovalo si jednotlivá písmena a přečetlo tak celé slovo. Na tomto principu je založena v podstatě i metoda genetická.
Po pochopení principu ve čtení (analýza slova a následná syntéza - např. P-e-p-a - Pepa) dokáže dítě zkvalitňovat techniku čtení vlastní činností. V podstatě se už potřebuje pouze naučit nová písmena k tomu, aby dokázalo přečíst další a další slova. Umí přečíst i slova, kde je třeba shluk souhlásek na začátku nebo uprostřed slova (např. prádlo). To ve slabikovací metodě hned nelze.
Děti tak mohou číst zajímavější texty (krátké příběhy a pohádky), než strohé věty (Máma má maso.), které je příliš nezaujmou.
Žáci hned zpočátku nejsou zatěžováni čtyřmi znaky jednotlivých písmen (malé a velké, tiskací a psací) najednou. Učí se nejdříve velká tiskací písmena, která jsou jim bližší. Číst se tedy naučí prostřednictvím velkých tiskacích písmen. Teprve pak se přechází k textům s malým tiskacím písmem.
Přechod na malá tiskací písmena trvá velmi krátce, protože většinu písmen analogicky odvodí na základě podobnosti.
Všechna písmena, která se žáci naučí číst, naučí se hned i zapisovat.
S psacím písmem se začíná až ke konci prvního pololetí. V první části školního roku tak děti nemusí psát náročné tvary písmen, ale mohou si dostatečně procvičit ruce a prsty různými uvolňovacími a kresebnými cviky a pracovními činnostmi.
Genetická metoda je založena na hláskování slov, což se také výrazně projevuje při psaní. Když dítě píše, vybavuje si postupně jednotlivá písmena, ne slabiky a nedochází tolik k vynechávání písmen.
Děti dokáží dělat daleko více samostatných prací, protože už v prosinci umějí číst. texty, které jsou přiměřené jejich úrovni čtení.
Děti jsou motivovány ke čtení vlastní zvídavostí. Na základě této techniky čtení už v říjnu dokáží přečíst některé nápisy psané velkým tiskacím písmem na obchodech či v novinách. To je pro ně samozřejmě velmi motivující.
Děti jdou do první třídy, aby se naučily číst a psát. Pomocí genetické metody jsme jim schopni toto přání splnit téměř v září.
Odpadá dlouhé čekání na první přečtené slovo a větu.
Žádná z vyučovacích metod čtení není 100% pro každé dítě. Přihlížíme k individuálním zvláštnostem a osobnímu tempu každého dítěte.
Základní škola a Mateřská škola Racková, okres Zlín, příspěvková organizace Racková 64, 760 01 Zlín tel.: 608 211 512, 778 500 180 e-mail: zsrac@zlinedu.cz
ičo: 75 02 39 97 identifikátor školy: 600 113 931 právní forma: příspěvková organizace